Az elektromos autók egyre jobban terjednek, erre mi is felkészültünk: komoly mennyiségű felnit kínálunk a legnépszerűbb villanyautókhoz. Ezért járjuk körbe az „aero” felniket.
A villanyautóknál a légellenállás előtérbe került, mert a jármű fogyasztását a karosszéria kialakítása komolyan befolyásolja. Ezért a gyárak mindent megtesznek a kisebb légellenállás érdekében. Erre jó példa a Teslák kiváló légellenállási együtthatója, azaz Cd értéke.
A mérnöki bravúrokért a németek sem mennek a szomszédba: a Mercedes tanulmánya – a hatékony levegőáramlásnak is köszönhetően – 10 kWh/100 kilométeres fogyasztást produkált. A Vision EQXX egyébként egy hosszú és testes elektromos autó…
Szójátékok
Az utóbbi időben a reklám és a marketing szakmában népszerűvé vált az akár szó. A számos jelentése közül az idevágót ismertetjük, amelyet az autógyárak is előszeretettel használnak. Ez valahogy így hangzik: bizonyos helyzet, bizonyos körülmény fennállása esetén, elérhető egy adott eredmény, érték. Azaz nem garantálják minden esetben. Így a vásárlók és a fogyasztóvédelem az óriásplakáton beígért eredményt – az akár szó használata miatt – nem kérheti számon.
Ezért lehet látni apróbetűs részeket a zöld autók műszaki leírásában és prospektusában. Ezekben általában az található, hogy a jól hangzó fogyasztás csak bizonyos keréktárcsával és adott méretű gumiabronccsal érhető el. Más esetben nem valószínű, hogy létrejön az álom érték.
A gyakorlatban
A Volkswagen ID.3 a legutolsó elektromos autó pályázaton arról vált ismertté, hogy acélfelni és műanyag dísztárcsa kombinációjával került a vásárlókhoz. Azért, hogy megfeleljen a pályázat kiírásának. A Tesla felniken is látni műanyag burkolatot. Ez az akció kereskedelmi szempontból valahogy megérthető. És műszaki szempontból is, hiszen mindent a kisebb légellenállásnak, azaz az alacsonyabb fogyasztásnak rendelnek alá. Mivel minimum 15-18 millióba kerülő autókról beszélünk, ez a típusú olcsósítás elég furán hat a jármű árához képest.
Aero felni
A gyári aero felnik és a gyári villanyautó felnik egyik közös nevezője, hogy drágábbak, mint amiket mi kínálunk. Az tény, hogy a gyár által kikísérletezett és alaposan letesztelt felni adott körülmények között hozhat hatótáv növekedést. Ez vezetési stílustól és a körülményektől függően – akár 10-15 százalékkal is – jobb lehet mint más felniknél.
Az idilli képet árnyalja, hogy ez az előny nem minden helyzetben jelentkezik. A kedvező fogyasztás elveszhet annál, aki sokat jár városban vagy települések között. Azaz, viszonylag alacsony sebességgel közlekedik.
A kínálatunk
A lényeg, hogy a legjobban fogyó elektromos autókhoz kínálunk a gyárinál barátibb áron felni szetteket.
A Tesla Model 3, és a Tesla Model Y választékával kezdünk. Amit folytatunk a Volkswagen ID.3-mal, amihez gumikat is vásárolhat. A már nem gyártott BMW i3, használt autóként nagy sláger a piacon, ezért ehhez a típushoz is elérhető a gyárinál barátibb áru felni.