A vásárlók rendesen rákaptak a négyévszakos abroncsokra, ez nem csak szóbeszéd, hanem a statisztikák is alátámasztják. A friss hír a témában, hogy megérkeztek a műfajt újjáélesztő francia márka legfrissebb termékei, amiknek egész jók a paraméterei.
A 2011-ben alakult Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA), rendszeresen ad ki sajtóközleményeket. Amikben gyakran megemlítik az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségétől származó statisztikákat. Az ETRMA adatai megmutatják, hogy mi a pontos helyzet az öreg kontinens főbb gumiabroncs piacain.
Nemrég megérkeztek az első negyedéves adatok, amiből az szűrhető le, hogy a vásárlók egyre jobban kedvelik a négyévszakos abroncsokat. A 2024-es esztendő azonos időszakához képest idén 14 százalékkal jobb eladásokat produkáltak a gyárak! Az optimista hangulatot erősíti az is, hogy a tavalyi 57377 darabos személyautó abroncs eladás 2025 első három hónapjában 58727-re emelkedett. Ez három százalékos növekedés, így a piac kezd visszatérni a Covid-19 előtti szintre.
Michelin CrossClimate 3
Folytatván a négyévszakos híreket, megérkezett a műfajt újrateremtő márka legfrissebb terméke. Ennek az a története, hogy a CrossClimate 2018-as megjelenéséig a négyévszakos gumik a sehol sem jól teljesítő abroncsok közé tartoztak. Amiket leginkább azoknak ajánlottak, akik nagyon keveset mentek az autójukkal. A legjobb jelző az volt a régi négyévszakosokra, hogy lebutított téli gumik…
A változást a műfajban a Michelin hozta a CrossClimate gumi-családjával. A franciák 2021-ben jelentek meg a kettes verzióval, ami több tekintetben is felülmúlta az elődjét. Ezt követte a + jelzésű kivitel, nemrég érkezett a forgalmazókhoz a harmadik széria. És testvére a CrossClimate 3 Sport, ami elérhető például 245/40R18-as méretben is. Így aki sportos autóval jár és kevés kilométert megy évente, az elhagyhatja a téli-nyári szettek cserélgetését.
Az újdonság adatai elég biztatóak, az elődjénénél száraz és nedves aszfalton is jobb a fékezési teljesítménye és a tapadása is megnövekedett. Ennek köszönhetően sok területen felveszi a versenyt a nyári gumikkal.
A 7 °C fokos szabály, nyáron
A híreket követően jöjjenek az érvek, amelyek olyan irányba mozgatják az autóst, hogy a jó időben ne járjon téli gumival. Amit egy korábbi cikkünkben bővebben is kifejtettünk. Ehhez azt használjuk, amit a téligumira váltáshoz szoktunk alkalmazni: a 7 °C fok alatt jelentősen megváltozó körülményeket.
A kiindulási alapot az adja, hogy a téli és a nyári gumiknak teljesen mások a tervezési elvei és a bennük rejlő keverékek. Ebből kiindulva, könnyű belátni, hogy a 7 °C fok alatti hőmérsékletre tervezett gumik nem úgy teljesítenek a forró aszfalton. Példa: amikor hetekig 30 °C fok körüli a napközbeni hőmérséklet, ekkor a déli órákban, szinte szó szerint olvad az aszfalt. A hőmérő ezen a felületen, kora délután, simán mutathat 50-60 fokot is.
Ezek a körülmények a lágy gumikeverékből készült téligumit elég gyorsan „megeszik”. Így jóval hamarabb csereérett lesz. Nem is beszélve közlekedés biztonságról. A nyári abroncsok a szezonjukban jóval jobb fékezési és tapadási képességgel rendelkeznek. Plusz ott a vízen-siklás jelensége, magyarul az aquaplaning, ami a záporokkal és zivatarokkal tarkított időszakban gyakoribb jelenség. Ezért érdemes váltani nyári abroncsra vagy négyévszakosra.
Aki az utóbbi gumifajtával a teljes biztonságra játszik, azoknak ajánlható a defektmentes kivitelek, aminek az előnyeiről itt olvashat.
Fotó: Continental, Michelin