Szénszálas felni történelem – Vissza az 1970-es évekbe

  • Közzétéve: 2022. 01. 25.

Sokan álmodoznak arról, hogy szénszálas műanyagból készült felnit vásárolnak az autójukra. Sajnos ezt nagyon kevesek tudják megvalósítani, érthető okok miatt.

A mérnökök rengeteget dolgoznak azon, hogy az autók futóművében a lehető legkisebb legyen a rugózatlan tömeg. A tömegcsökkentést legtöbbször alumínium alkatrészek használatával oldják meg. A keréktárcsáknál sokáig a magnézium ötvözetből készülők jelentették a csúcsot, amiket - az ára miatt – leginkább a versenysportban használták. Az igazán úttörő és szuperkönnyű megoldás a vegyiparból érkezett.

Velünk élő történelem

Szerencsére a felni történelem jól dokumentált és megvan az a pont, ahol a fémet először felváltotta a műanyag. Az ötlet megvalósítója a Michelin gumigyár, a bevetés időpontja 1971, a hely a Marokkó rali. Az újdonság a Citroen SM-ből készült versenyautóban debütált, azaz a Maserati motorral szerelt háromajtósban. A gallok annyira biztosak voltak a dolgukban, hogy nem csak a versenygépen használták a különleges felnit, hanem az 1971-es Év autója díjat nyert kupé extrái közé is bekerült…  



A Szovjetunió visszavág

A hajdani Szovjetunióban kifejlesztett technológiákat nem kell lebecsülni, mert a tudósok akkoriban is elég meredek dolgokat tettek le az asztalra. Anno népszerű versenysorozat volt a Béke Barátság Kupa, amely a szocialista országok pilótáinak biztosított nemzetközi versenyzési lehetőséget. Egy hajdani ralipilóta mesélte, hogy anno defektes kerékkel lejött egy orosz versenyző a gyorsasági szakaszról. Majd a kerékcsere után, fél kézzel oda dobta a magyar kollégájának a felnit: a hazai sofőr megdöbbenve tapasztalta, hogy a tárcsa alig sérült és szuper könnyű… Az oka, hogy valami szál erősítéses, űrhajózásban használt műanyagból készült.   

A szénszál sztorija

A szénszálas műanyagot kis túlzással már mindenki látott, legrosszabb esetben az utánzatát. Azaz a jellegzetes mintázatú, szürkés-fekete matricát a motorháztetőn vagy a felni kupakon. A különleges anyag története meglehetősen régre nyúlik vissza.

Az első szénszálas kísérlet 1860-ban történt, és Sir Joseph Wilson Swan nevéhez köthető. A kutatást azért végezte, mert az izzólámpa megvalósításán dolgozott, akárcsak Thomas Edison (1879). A szénszál első darabjait bambuszból és cellulózból állították elő. Az első kőolaj alapú karbonszálra 1958-ig kellett várni.

Az új korszak

A ma használt karbonszálaknak az első képviselője 1960-as években lépett színre. A PAN szálat, Dr. Akio Shindo találta fel. Az angolok 1963-ban hozták be a lemaradásukat, az említett két ország, sokáig működött szénszál nagyhatalomként. Érdekesség, hogy a szénszálak és a belőlük szőtt szövetek előállításában még mindig a japánok az egyik legnagyobbak.

A szénszálas szövetek össze párosítása más anyagokkal, azaz a kompozitoknak az előnyei nyilvánvalóak: a tömegük jóval kisebb, mint az acélnak és az alumíniumnak, miközben a szilárdságuk többszöröse a fémekének. A különféle ragasztóanyagok használatával és az eltérő tulajdonságú szövetek megfelelő rétegezésével, szinte bármit el lehet készíteni. Még keréktárcsát is.



Nyomtáv szélesítők és társai – Bőséges a választék
Előző cikk
Nyomtáv szélesítők és társai – Bőséges a választék
Következő cikk
Megérkezett – Monaco Wheels
Megérkezett – Monaco Wheels
Feliratkozom a hírlevélre