Az előbbiekhez csatlakozik a klímacélok és a CO2 csökkentés. Ezek azok a varázsszavak, amiknek a sűrű hangoztatásával egy nagyvállalat meg tudja mutatni, hogy mennyire zöld. A fenntarthatóság előretörése észrevehető a felnigyártóknál is.
Szerencsés dolog, ha egy cég nem csak a sajtóközleményekben írja, hogy tesz a zöldebb bolygóért, hanem a való világban is cselekszik. Európában a járműipart és az autót jó ideje az ördög művének próbálja beállítani néhány politikus és a radikális környezetvédők. A látványos boszorkányüldözésnek az egyik hatása az elektromos autók törvényekkel, CO2 flotta kvótákkal kikényszerített gyártásba vitele. Miközben számos más zöld lehetőség létezik, ami még simán elférne a villanyautó mellett.
A zöld hatás közben elkezdett begyűrűzni az alkatrész-beszállítókhoz is. Ugyanis az autógyáraknak nemsokára muszáj a teljes beszállítási láncukat tisztábbá varázsolniuk, így kerül az utóbbi időben fókuszba a CO2 semlegesen előállított zöld acél is (Volvo).
A zöld nyitás
A német felnigyártó már nyitott a zöldség felé, például azzal, hogy jó pár villanyautóhoz gyárt könnyűfém-felnit. Az első generációs Nissan Leafhez a TL típust kínálja, a Skoda Eniaq iV-hez pedig az ötküllős Borbet Z-t. Az elektromos népautónak szánt VW ID.3-hoz a három színben kapható Borbet N-t ajánlják. Az itthon is slágernek mondható Hyundai Kona Electric-hez, a Borbet F társítható. Szerencsére a könnyűfémfelni üzletben 1977 óta működő vállalat zöldítése nem csak ebből áll.
Természetes könnyűség
A gyártástechnológia rejtelmeibe most nem fogunk elmélyülni, csak minimálan érintjük a témát. A Borbet egyik természethez köthető újítása, csak áttételesen köthető a környezetvédelemhez. A Borbet Innovative Nature Wheel név alatt fut az egyik újításuk, amely ügyes felni könnyítés.
A mérnökök azt találták ki, hogy a keréktárcsa vázát ellátják belül üreges helyekkel, amit természetes ásványi anyaggal töltenek ki. Ennek a tömege kisebb, mint a maga az ötvözet. Így válik szilárdabbá a felni, miközben csökken a tömege. Az utóbbi miatt pedig minimális mértékben, de javul az autó fogyasztása és kevesebb energia igényes feldolgozású alumíniumot használnak.
Zöldség, mindenre kiterjedően
Ez bemelegítésnek nem volt rossz, de az igazi zöld áttörést a felni témában a Borbet N jelenti.
A VW ID.3 tízküllős felnijénél átnézték az egész gyártás folyamatot, és ahol lehetett csökkentették a széndioxid kibocsátást. A legfőbb mérséklést azzal érték el, hogy a felni anyaga újra felhasznált alumínium. A másik, hogy a gyártásánál csak tiszta forrásból származó áramot használnak. A márkajelnek helyet adó műanyag kupak pedig visszaforgatott műanyag. Némi extra pénz kifizetésével, ennél zöldebbé is lehet tenni a környezetbarát felnit: a szállítás történhet CO2 mentesen is!