Gyöngyszemre bukkantunk az autóval kapcsolatos költségek csökkentésénél. Egy 2010-ben végzett felmérés megmutatta, hogy kis odafigyeléssel milyen üzemanyag pazarlást és környezetszennyezést lehetne megszüntetni.
A cím, a felvezetés és a téma talán sosem volt aktuálisabb. A történet központi „figurája” az FIA, azaz a Nemzetközi Automobil Szövetség. A párizsi székhelyű szervezet fogja össze és irányítja az autózást, az autósportokat és a nemzeti autóklubokat. A felmérés, amit az FIA és a Bridgestone gumigyár végzett anno, nem a legfrissebb, viszont igen tanulságos.
A felmérés
A fent említett páros 2010-ben csinált egy 38 ezer autóst érintő felmérést. Ennek keretében kilenc európai ország bevásárló központjainak a parkolóiban megmérték a járművek gumiabroncsainak a nyomását. Az eredmény elkeserítő: a gumik nyomása, 0,5 barral volt alacsonyabb az előírt értéknél. Az autók 71 százalékánál… A megnövekedett futófelület nagyobb menetellenállást okoz, ennek egyik következménye a megnövekedett fogyasztás. Ez a statisztika – az egész európai autóparkra – vetítve komoly parazlásra derített fényt.
Milliárdok a kukába
Néha az gyanúja az embernek, hogy a bolygó zöldítését nem csak az átlagembernek elérhetetlen villanyautó fogja elhozni. Lehet olcsóbb és egyszerűbb dolgokkal csökkenteni a szénlábnyomot. A fenti felmérés eredménye, hogy évente 2 milliárd liternyi üzemanyagot égetnek el az autósok, feleslegesen. Ez 4,8 millió tonna széndioxidot juttat a légkörbe, szintén feleslegesen. Csak Európában.
Lapos gumi
Hátránya nem csak a megnövekedett menetellenállás. Ha egy abroncs sokat fut laposan, abból lehet látni, hogy a két szélén kopottabb a futófelület. Ezen felül az autó irányíthatósága is rosszabb. Ami hátrány még, hogy a gumi oldalfala és szerkezete nagyobb terhelést kap, így jobban melegszik a váza, ezért hamarabb elhasználódik.
A ló másik oldala
A túlfújt abroncs esetében, a gumi közepe kopik jobban. Ez a jelenség úgy is észrevehető, hogy az autó ráz és keményebb a rugózása. A túlfújás sem tesz jót az abroncs vázának, ráadásul hamarabb lehet az ilyen gumival defektet kapni.
Guminyomás
A gumis szakemberek azt javasolják, hogy havonta egyszer ellenőrizzük a guminyomást, ezt érdemes megtenni még a nagyobb utazások előtt is. A nyomás ellenőrzést hideg abroncsnál végezzék, mert a bemelegedett, tehát 60-70 °C-os guminál már többet mutat a műszer. Ami fontos, ha van pótkerék az autóban, annak a nyomását is nézzék meg.
Ha nincs pótekerék a négykerekűjében, akkor itt olvashat arról, hogy manapság mivel helyettesítik az autógyárak.
Ha esetleg nem tudja fejből az autójának a pontos guminyomását, akkor ebben is segítünk. Az autó vezetőfelöli ajtó oszlopán, a kesztyűtartóban vagy a tankolónyílás fedelén találhatók ezek az adatok, táblázatba foglalva. Ha a jármű kezelési könyve megvan, akkor abban is megtalálható a pontos adat. Legvégső esetben az internetes kereső programokat és márkaszervizeket tudjuk ajánlani.
Követendő alapszabály a területen, hogy minél szélesebb és vékonyabb oldalfalú egy gumiabroncs, annál nagyobb a nyomása. Az átlagos autó átlagos gumiját 2 és 3 bar közötti értékre kell beállítani.