Karbonfelni – A gyártás és az árak

  • Közzétéve: 2022. 01. 27.

A cikk elolvasása után kiderül, hogy mennyire nem egyszerű dolog szénszálas műanyagból keréktárcsát készíteni. És az is, hogy miért nem tartunk raktáron belőle. Megrendelni és szállítani viszont tudunk.

Egy korábbi írásban összefoglaltuk a szénszálas keréktárcsák, és magának a szénszálnak a történetét. A „csodaanyag” az űrhajózásból, a hadiiparon át, a repülésen keresztül érkezett az autóversenyzés legmagasabb szintjére. És onnan kezdett leszivárogni a hétköznapi életbe.

Az első F1-es autó, aminek a teljes váza szénszálból készült, az a McLaren MP4/1 volt. Ekkor 1981-et írtunk. A szuperkönnyű felni először az országúti kerékpároknál és a gyorsasági motoros vb-n tűnt fel. Bárki által megvásárolható széria termékként először a sportmotorok extrái között jelent meg.  

Ausztrál áttörés

A szénszállal, mint anyaggal kapcsolatban akadt néhány, „mindenki tudja” típusú elképzelés. Ezek közül néhány: rideg, rugalmatlan és gyorsan törik. Ezek a tulajdonságok nagyban „elősegítik” a felni gyártását…    

A Carbon Revolution nevű ausztrál vállalkozás, tíz év fejlesztőmunkával hozta létre az első, forgalomba hozható karbon felnijét. Ez már átment a legszigorúbb európai vizsgálatokon (Pl. TÜV), tehát minden hivatalos gyártói papírral rendelkezik. Ehhez rengeteg kísérletezés, kiforrott és levédett gyártási módszerek kellettek.                                            

Ezek eredménye, hogy az ausztrálok szállították a Ford GT és a Ford Shelby GT350 R szénszálas felnijeit. Szintén az ő munkájuk a limitált szériás Ferrari 488 Pista vékony küllőkből álló szénszálas felnije és még számos ágaskodó lovacskás modell tárcsája.

A munkájukban a kulcselem a sorozatgyártás kidolgozása volt, ugyanis a szénszálas műanyagból készült alkatrészek készítése rengeteg kézi munkát igényel/igényelt. Ezt megoldották, mert a kezdetekben a 10 ezer / éves darabszám felment 2018-ban 150 ezerre. Miközben olyan tűréssel dolgoznak, ami +/-0,15 mm eltérést engedélyez.

Számok

Az elsők között volt az autógyártók között a Koenigsegg, ami szénszálas felniszettet kínált. Az árról és minőségről sokat elmond, hogy 2012-ben 40 ezer dollárt kértek egyetlen darabért. A svédek műtárgynak is beillő felnije, 650 darab szénszálas szövetből áll. A legfőbb előnye, hogy általa 20 kilóval csökkent a sportkocsin a rugózatlan és a forgó tömeg.    

A 2016-os Shelby Mustang GT350 R-nél, az ausztrál gyártmányú felnik 3,3 kilóval könnyebbek az aluötvözetből készültnél.

A Porsche, a 911 Turbo S Exclusive kiviteléhez kínál szénszálas felni szettet, amelyet házon belül készítenek. Ehhez 9 méter magas szövőgépet használnak, ennek az eredménye a 9x20 és 11,5x20 méretű felnik. A négy felni 8,5 kilóval könnyebb az alumíniumból készült társainál... A minimális súlyvesztésért mélyen a zsebbe kell nyúlni, mert a szett 15.232,- eurós áron vásárolható meg. Egy kerékhez 8 négyzetméter szénszálas szövetet használnak, amit 18 km hosszú szénszálból készítenek.

A reménysugarat a Renault jelenti, mert a Megane R.S. Trophy-R kiviteléhez a franciák is kínáltak a Carbon Revolution által gyártott szénszálas keréktárcsát. Ez két kilóval könnyebb a hagyományos könnyűfém felninél.


Szénszálas felni történelem – Vissza az 1970-es évekbe
Előző cikk
Szénszálas felni történelem – Vissza az 1970-es évekbe
Következő cikk
Tokyo Auto Salon – AMTS a Távol-Keleten
Tokyo Auto Salon – AMTS a Távol-Keleten
Feliratkozom a hírlevélre