Miért alkalmazzák az útsózást télen?

  • Közzétéve: 2023. 12. 25.

Milyen előnyei vannak az útfelület jég- és hómentességének fenntartásában? Az idei tél egy kicsit más, mint amit utóbbi években megszoktunk. Az eddig eltelt időszakban volt már hó, hideg és köd is, ezért az útfenntartók nem unatkoztak. 

Érdekes dolog összevetni a különféle információkat. Az egyik oldalon a sajtóközlemények találhatók, amelyek arról szólnak, hogy a közútkezelő teljes mértékben felkészült a télre. A másik oldalt az képviseli, hogy a statisztikák szerint évente öt napot kotorják a havat és sózzák intenzíven az utakat.


Az alapos felkészülés ellenére a leeső hó ismét káoszt okozott az utakon. Ilyenkor a közösségi médiát ellepik a témához tartozó mémek, azaz a vicces, feliratos fotók. A gumisok pedig 24 órás üzemmódban dolgoznak, mert annyi a munkájuk.   


Az útsózás története

Az utak sózása a második világháború után vált általánossá. Az Egyesült Államokban az eladott só mennyiségének a 65 százalékát az utak síkosságmentesítésére használják. Itthon, az 1960-as években indult a sózás. A nátrium-klorid népszerűségének az oka: az olcsón beszerezhető anyag hatására mínusz 6-7 fokos hőmérsékletig megolvad a jég, így az úttest csupán vizes lesz tőle.

Ennek a hőmérséklet-határnak köszönhető az, hogy az északi országok hidegebb részein és a magas hegyekben fekvő utakat nem sózzák, csak eltakarítják róluk a nagyobb havat. Ezért ezeken a területeken a „szöges” gumik használata engedélyezett. Így a helyi sofőrök sokkal jobb tapadást és rövidebb fékutat érnek el, mint az átlagos téligumit használók.       

Síkosságmentesítés      

A súrlódási tényező kulcs a közlekedésben. Ideális állapotban ez 0,6, a havas, hókásás utakon lemegy a 0,2-es és 0,4-es értékekre. Ami veszélyesebbé teszi a közlekedést, az a 0,35-ös sáv és az alatta lévő tartomány.

A nátrium-kloridot, azaz a konyhasót elviekben csak a településeken kívül szabad használni. Ennek az oka, a 345/2008. XII.30 számú kormányrendelet. Ez írja elő, hogy 2021. szeptember elsejétől a lakott településeken a hagyományos útszóró sót helyettesíteni kell. Az oka, hogy a NaCl talajba kerülése után az út szélén lévő növények gyökerei felszívják a klorid ionokat. Ezért lesznek sárga és barna színűek az útmenti növények levelei.

Útszóró só alternatívák 

A sónak akad jó pár zöldebb, de drágább helyettesítője. Az egyik a kálium acetát, ami igen hatékony jégoldó. A zúzott vulkáni kőzetet, a zeolitot is előszeretettel használják, a mészkő és a só 80/20 százalékos keveréke szintén működőképes megoldás. A kalcium-klorid szintén jól használható.

A tutti tipp

A felniknél az utakon használt síkosságmentesítők hatásainak a kivédésére a télálló alufelni jelenti a megoldást. Ez a felni fajta úgy ismerhető fel a webshopunkban, hogy piros címke található mellette.  Télire is ajánlott felirattal. A keréktárcsa károsodásának a megelőzésében sokat segít a gyakoribb felni tisztítás.

Visszatérve az utak síkosság-mentesítésére. A megnyugtató, hogy a környezeti károk manapság koránt sem akkorák, mint korábban. Ugyanis a síkosság mentesítés itthon is úgy működik, hogy csak akkor sóznak, amikor ténylegesen röpködnek a mínuszok. Plusz, a sószórók szórási intenzitása manapság már kifinomultan szabályozható. Így a síkosságmentesítés környezeti terhelése jóval kisebb, mint amit állítanak róla.

Tuning autók – Hogyan váltak közellenséggé?
Előző cikk
Tuning autók – Hogyan váltak közellenséggé?
Következő cikk
Fondmetal – Alufelni, Formula-1-es gyökerekkel
Fondmetal – Alufelni, Formula-1-es gyökerekkel
Feliratkozom a hírlevélre