A nyári abroncsok csúcsát azok a gumik jelentik, amelyek alig tartalmaznak mintázatot és hihetetlenül jól tapadnak. Az utcai autókon is használható semi slicknek hívott gumi kategóriát járjuk körül.
Ezeknek az abroncsoknak két fő felhasználási területe létezik. Az egyiket azok az autók jelentik, amelyek nagyon sportosak és gyárilag ilyen különleges abroncsokkal szerelik. A másik csoportot a hobbiversenyzők képviselik, akik a versenypályák nyílt napjain a saját és az autójuk határait feszegetik. Ez a száguldás nem csak a Kakucsringen, az Euroringen vagy a Hungaroringen történhet, hanem szlalom versenyeken is.
Az ideális helyzet
Az lenne, hogy az autósport itthon is szó szerint tömegsporttá válna. Ez annyit jelent, hogy akik szeretnek száguldozni, azok nem a közutakon tennék, hanem a pályanapokon vagy amatőröknek kiírt egyéb versenyeken. Így szabályozott körülmények között lehetne levezetni a feszültséget, és megmutatni, ki a jobb és a gyorsabb. A stopperóra ellen történő versenyzés jobban megmutatja, ki az ügyesebb az autóvezetés és az autóépítés terén. Egy ilyen esemény után a pilóta már rendszerint nyugodtabban közlekedik az utakon. Otthagyta a pályán az adrenalint.
Szerencsére egyre több versenypálya található hazánkban, ahol nyílt napokat tartanak. Ezen felül még olyan izgalmas szakágak is megtalálhatók itthon, mint a japán eredetű drift vagy az amerikából származó gyorsulásversenyzés. Külföldön – főleg az Egyesült Királyságban – a hobbiversenyzésnek hihetetlen nagy és régi a kultúrája. Ezt itthon is meghonosítva menővé lehetne tenni a fiatalok között pl. a szlalom versenyzést, így hosszabb távon lehetne hatni a közlekedési kultúrára is.
Ez működőképes megoldás lenne a közlekedési balesetek számának csökkentésére, a vezetők kötelező továbbképzésével együtt. De ez a módszer munkát, odafigyelést, szervezést igényel, és sok év múlva hozna csak tartós eredményt.
A felvetett ötletet szinte lehetetlen megvalósítani, mert a szakszövetség teljesen másra fókuszál, és közben dübörög a bírságipar: a gyorshajtások 2020-ban, 23 249 383 000 forintos bevételt hoztak a költségvetésnek. Három évvel később, ez a szám már 26 215 811 500 forinttá változott. Azaz a gyorshajtás utáni bírságolás, stabil és folyamatosan növekvő bevételi forrássá vált az államnak. Ennek a megváltoztatása sajnos még az állampolgárok és a fiatal sofőrök életének az árán sem történik meg.
A semi slick nyári gumi
A slick gumi kifejezés az F1-es és más autóversenyzős közvetítésekből ismerősen csenghet. A szó jelentése sima, a semi jelentése pedig félig. A két szót együtt használva az autós területen, minimális mintázattal ellátott, igen jól tapadó nyári gumit jelent. Ezek többségét versenypályás használatra tervezték, amit viszonylag jól bírnak. Akadnak olyanok belőlük, amelyet csak pályán lehet használni, de sokuk alkalmas az utcai közlekedésre is. Az utóbbi dolgot, a gumi oldalán lévő jelzésekből, feliratokból könnyen ki lehet deríteni.
Az előnyük egyértelmű: jóval nagyobb és jobb tapadást biztosítanak száraz aszfalton, mint az átlagos nyári vagy nyári sportos abroncsok. A hátrányukat a vizes útfelület és a zuhogó eső jelenti, ilyen körülmények között nagyobb az esélyük a vízre felfutásra, magyarul az aquaplaningra, mert ezen a téren elmarad a teljesítményük a nyárigumiktól.
Kinek, mire, mit
Az átlagembereknek a sportos, Volkswagen Golf GTI stílusú autókra érdemes felszerelniük, amivel eljárnak pályanapokra és szlalom versenyekre. Itt az előnyt az jelenti, hogy nem kell egy külön gumiszettet magukkal vinni és a pályán cserélgetni. S a hétköznapokban is lehet gyorsan kanyarodni vele.
Aki a Porsche 911 GT3 RS és hasonló kaliberű sportkocsit használ, azoknak egyértelmű ezen abroncsok választása. A gumik persze nem olcsók, a liga tetején a Bridgestone, a Michelin és a Pirelli prémium termékei találhatók. De szinte minden nagyobb nevű vagy sportos márka kínálatában található ilyen gumi. A megfelelő gumiabroncs kiválasztásában a személyes vagy a sporttársi tapasztalatok tudnak segíteni. A biztos pontot ebben a témában a sport és sportos autókra szakosodott külföldi szakújságok tesztjei jelentik.
Fotó: Dodge, Michelin, Porsche