Vasfelni vs alufelni - Ez a harc lesz a végső?

  • Közzétéve: 2021. 12. 20.

A régi iskola követői még mindig esküsznek az acélfelnire, de ez a hajó egyre jobban kezd elmenni. Ugyanis komoly mennyiségű, téli gumihoz illő alufelnit kínálunk.

A fent leírtakról legegyszerűbb személyesen meggyőződni, ezt úgy lehet megtenni, hogy ellátogat a weboldalunkra. A felniválasztóban megjelenő könnyfém-keréktárcsák egy részén, címke látható. A „Télre is ajánlott” jelölést csak azok kapták meg, amelyek jól bírják a hideg időjárás jelentette fokozott igénybevételt. Mire idáig eljutottunk, hosszú időnek kellett eltelnie.

A harc

Sokáig úgy tűnt, hogy az acélkeréktárcsa pótkerékként és téli kerékként örökké velünk lesz. Ez volt a leggyakoribb felhasználása a feketére festett keréktárcsáknak. Ami vastag oldalfalú téligumival gyors esztétikai romlást tudott véghez vinni az autón, optimális esetben csak késő ősztől, tavaszig.

Közben gőzerővel dolgoztak a könnyűfém-felni gyártók a különféle alu-ötvözetekkel, bevonatokkal, festékkel és lakkokkal. Ezekkel érték el, hogy a felni a kemény téli körülményeket - a fékbetétekből származó porral együtt - jól állja.

A Dacia színre lép

A jelek szerint az alufelni nyerésbe került, de homokszemek kerültek a gépezetbe. Ezt pedig két kézzel szórta a Dacia, amelyet a Renault élesztett újra 1999-ben. Az 1966-ban indult román márka neve anno egyenlő volt a vállalhatatlan minőségű, gyorsan elromló autókkal. A franciák diszkont márkájaként viszont elhozta az acélfelni reneszánszát.


Ugyanis a Daciák mellett lelkesen kínálták Renault-khoz is az acélfelnik csúcsát, a nagy küllőkkel ellátott verziót. Főleg a téligumihoz. Ehhez lehetett vásárolni a küllőket eltakaró műanyag dísztárcsát. Ennek a hatása, hogy jól látszik az aprócska fékdob hátul és a kisebb méretű első féktárcsa. A lényeg: távolról jól néz ki. Közelebbről már kevésbé, mert ekkor már látszódnak - a zömmel az Alibabáról rendelt - dísztárcsát odafogó gyorskötözők…

Gondozás

Ezzel csöppnyi előnyre tett szert a vasfelni. Aminek a legnagyobb hátránya, hogy a festése nem örökéletű. Előbb-utóbb megjelenik rajta a vasoxid, kevésbé tudományos elnevezéssel a rozsda. Ezért nyári elfoglaltság gyanánt ott a drótkefézés. Aki modernebb, az drótkoronggal felszerelt flexet használ, védőszemüvegben. A csúcsot a homokszórás jelenti, de ekkor már le kell szerelni a felniről a gumit. Az említett módszerekkel megtisztított acélfelni már készen áll a festésre.

Ennél jóval egyszerűbb az élet a téli közlekedésre alkalmassá tett alufelnivel: egy alapos tisztítás mindent megold, ráadásnak ott a jó kinézet.

(Fotó: Dacia)

Alufelnik – Fókuszban a fenntarthatóság és a környezetvédelem
Előző cikk
Alufelnik – Fókuszban a fenntarthatóság és a környezetvédelem
Következő cikk
Tokyo Auto Salon – AMTS a Távol-Keleten
Tokyo Auto Salon – AMTS a Távol-Keleten
Feliratkozom a hírlevélre