A hazai vizsgáztatási rendszerben esélyük sem lenne a donk és a DUB felnivel szerelt tuning autóknak. Ennek ellenére jó bepillantani az alufelnik extrém ligájába.
A DUB stílus
Kezdjük a magyar szállal is rendelkező DUB stílussal. Ide eredetileg a 20, de manapság inkább a 22 coltól nagyobb felnik sorolhatók. Ha pontosabbak akarunk lenni, akkor a nyugati part, konkrétabban a Los Angeles és vonzáskörzetébe tartozó tuning stílus a DUB.
A hazai szálat egy 1973-ban született, japán-magyar házasság gyermeke, Myles Kovács jelenti. Ő és társai alapították 2000-ben a DUB magazint és az erre épülő autós tuning rendezvény szériát. A kor videó klipjeiből ismerős lehet az életérzés: a rap és hip-hop sztárok mellett ismert sportolók is szerepeltek az újságban.
Az ebbe a stílusba tartozó felnik 1500 dollár/darabtól kezdődnek. Ezek leginkább a kint divatos óriás szabadidő-autókon mutatnak jól. Az általában két és három darabból álló óriás felnik többsége a repülőgépiparban használt speciális alumínium ötvözetből készül. A másik jellemzőjük, hogy szuper feltűnőek.
A donk stílus
A legkönnyebben felismerhető felni stílusnak a születési helye Florida. Az extrém feltűnő felni szetthez az ihletet talán a floridai mocsarakban, csatornákban versenyző óriás kerekű, fura versenygépek adták.
A donk eredete ennél prózaibb. Az 1971-76 között gyártott Chevrolet Caprice és Impala típusok óriás felnikkel ellátott, egyénre szabott kivitelei (custom made) kapták ezt a becenevet. Itt tényleg a méret számít, mert nem ritkák a 32 colos alufelnik. A csúcsot a hajdani szekereken használt kerékméret jelenti, ami 50 coll is lehet…
Itt már nem működik, hogy a tuning verdára csak úgy felszerelik a donk stílusú felnit. Hogy felkerülhessen a gépre, ahhoz a futóműbe is komolyan bele kell nyúlni. Ha valaki ilyen alufelniben gondolkodik, akkor az átalakító készletet is meg kell vásárolnia. Kis túlzással minden autót fel lehet szerelni az óriás felnikkel, amelyek a Mercedes Unimognál nagyobb szabadmagasságot adnak az autónak. Jó példa erre, hogy a Ford Mustang és más sportos masinák is rendszeresen megkapják a donk felnit. Ezeken a felniken néhány centis oldalfalú gumi található, ami a hazai útviszonyok között használhatatlan.
Ennek a stílusnak egyébként egész jól behatárolható a célközönsége. A donk kedveltsége a mexikói és az afro-amerikai közösségekben a legnagyobb. A donk felni természetesen úgy az igazi, ha a futómű elemei csillognak a krómtól, és a le-fel mozgó autó alja kékes fényben úszik.
Jó tudni: ha szuper könnyű szénszálas felnire vágyik, vagy a cikkben említett amerikai különlegességekre, akkor bátran keressen bennünket.
Ezeknek a nem hétköznapi felniknek a beszerzésében is tudunk segíteni.
Fotó: SEMA