Gumiabroncsok téli teljesítménye: hogyan gondoskodjunk róluk januárban?

  • Közzétéve: 2024. 01. 08.

Ideális esetben téli vagy minimum négyévszakos gumiabroncsot használnak az autósok az esztendő leghidegebb időszakában. Még ezekre is érdemes figyelmet fordítani!

A témát érintőlegesen már körbejártuk, több szemszögből is. Az idei tél szokatlanul „hideg”, és hó is esett, ezek a körülmények gyorsan újrapozícionálták a téli abroncsokat. Ennek ellenére most nem megyünk bele az igen széles téligumi kínálatunk reklámozásába, és abba se, hogy mekkora a féktáv és egyéb előnye a téliguminak, hidegben a nyárival szemben. (Itt olvashat a különbségekről.)

Amit érdemes tenni télen, hogy nagyobb figyelmet fordít az abroncsokra. Ez szorosan kapcsolódik ahhoz a cikkünkhöz, amiben a járművezető kötelességeit jártuk körül. Ebbe beletartozik az is, hogy elindulás előtt körbenézi az autót. Például, hogy keletkezett-e rajta sérülés.

Guminyomás és társai

A szemrevételezéskor érdemes a gumikra jobban fókuszálni, főleg az oldalfalukra. Ha sikerült nagyobb tempóval kátyúba hajtani vagy padkázni, akkor ennek a jelei a gumi oldalfalán jól láthatók. Ha ez a helyzet áll fenn, akkor érdemes a rendelésben gondolkodni, mert így még veszélyesebb üzem a közlekedés.

A másik sokszor elhanyagolt terület, az a guminyomás. Most nem abból a szempontból írunk róla, hogy mennyivel növeli meg a fogyasztást, és az alacsony nyomással közlekedő autósok évente hány milliárd liter üzemanyagot égetnek el feleslegesen, csak Európában. S ennek köszönhetően mennyi széndioxid kerül a levegőbe. A guminyomás környezetvédelmi vetületéről itt olvashat, a témának télen ennél akad érdekesebb része is.

Kevesen gondolnak bele, hogy autó az abroncs négy tenyérnyi felületén érintkezik a talajjal! Azaz ekkora területen történik a kormányzás, hajtás és a tapadás is... Ez jól mutatja a gumi jelentőségét.

Magasabb nyomásnál csökken a futófelület mérete, mert a gumi szinte a közepén fut. Alacsony nyomásnál hasonló dolog történik, ekkor az abroncs két széle viseli a terheket. Elég csak abba belegondolni, hogy mekkora a fékezésnek és a kormányzásnak a hatásfok romlása, ha nem helyes a gumik nyomása. Szóval ezért érdemes olyan jelentéktelennek tűnő dologra is odafigyelni, mint a guminyomás.

Téli vezetési tippek alufelnikkel és téli gumiabroncsokkal
Előző cikk
Téli vezetési tippek alufelnikkel és téli gumiabroncsokkal
Következő cikk
Fondmetal – Alufelni, Formula-1-es gyökerekkel
Fondmetal – Alufelni, Formula-1-es gyökerekkel
Feliratkozom a hírlevélre