Téli vezetési tippek alufelnikkel és téli gumiabroncsokkal

  • Közzétéve: 2024. 01. 01.

A hazai úthálózat és a közlekedési morál megadják az alaphangot az autózáshoz. Erre megérkezik a tél, mint nehezítő körülmény. Ilyenkor a kulcsszó a megkettőzött figyelem!

Aki sportfutóműves autóval vagy vékonyabb oldalfalú, azaz peres gumival szerelt négykerekűvel érkezik Nyugat-Európából, annak rögtön világos lesz, hogy mikor lépte át a magyar határt. Ugyanis az utak minőségén jól érezhető, hogy hazánkba érkezett az utazó. Ez sajnos nem kitalált történet, hanem megfigyelésen és tapasztalatokon alapul. A vékony oldalfalú sportos gumik, és az alufelnik sérülése nem újdonság, ezeket a témákat már többször körbe jártuk.


Téli körülmények a vezetésben

A hideg évszakban a sofőrnek érdemes megsokszoroznia a figyelmét. Ez kiegészülhet egy kis cselekvéssel is. Ez annyit jelent, hogy a koszos utakon a gumi futófelülete gyakrabban szedhet össze kavicsot. Ezért időnként érdemes átnézni – legalább a kitekert első kerekeket – és egy csavarhúzóval eltávolítani belőle a kavicsokat. A gumi oldalát is praktikus sűrűbben ellenőrizni, pl. látható-e rajta dudor vagy sérülés.

Ugyanis az úthibák ebben az időszakban gyakoribbak, mert a fagy, a víz és az autók terhelése gondoskodik az utánpótlásukról. A kátyúk észlelését nehezebbé teszik a körülmények, mert a hamarabb sötétedik és köd is előfordulhat.


Az egyik legkomolyabb veszélyforrást a pocsolyák jelentik. A rajtuk történő áthaladáskor a csapda nem csak az, hogy létrejöhet a vízen-siklás, azaz az aquaplaning. Amit a hirtelen nagyon könnyűvé váló kormányzásról és az irányíthatatlan autóról lehet felismerni.

A pocsolyákkal és a nagyobb vízátfolyásokkal az a gond, hogy nem tudni, hogy mi lapul alattuk… Ha egy kátyút vagy egy kisebb gödröt rejt, akkor komoly anyagi kár is keletkezhet. Ekkor az jelenti a szerencsét, ha csak a gumit és a felnit kell cserélni és a futómű megúszta sérülés nélkül.

Még több figyelem!

Az alufelniknél arra érdemes figyelni, hogy a téli időszakkal együtt megérkezik a gyakoribb és alaposabb tisztítás is. A keréktárcsa tisztítás rejtelmeibe most nem megyünk bele és a vasfelni- alufelni ellentét részleteit sem fejtjük ki.

Amit érdemes csinálni, hogy nagynyomású mosóval alaposan megpucolni az alufelnit. Így a hólé, a szennyeződések és az útszóró só kevésbe veszi majd igénybe a lakkréteget. Az alapot az jelenti, hogy a téli körülményeket jobban álló könnyűfém felnit használ, ami nálunk a piros címkéről ismerhető fel.

Miért alkalmazzák az útsózást télen?
Előző cikk
Miért alkalmazzák az útsózást télen?
Következő cikk
Fondmetal – Alufelni, Formula-1-es gyökerekkel
Fondmetal – Alufelni, Formula-1-es gyökerekkel
Feliratkozom a hírlevélre